Framing in de politiek

Politicus houdt een toespraakSinds de jaren 90 heeft het begrip ‘framing’ zijn weg gevonden in de politiek. Vanuit de Verenigde Staten is deze techniek over komen waaien naar Nederland. Framing in de politiek is een strategie om de publieke opinie te beïnvloeden. Door frames te gebruiken kan een politicus ervoor zorgen dat mensen op een bepaalde manier tegen een onderwerp gaan aankijken. Dit kan een politicus vervolgens voor zijn of haar eigen gewin gebruiken.

Woordkeus

Ten eerste is de woordkeus ontzettend belangrijk. In de Verenigde Staten zijn er een aantal mooie voorbeelden te noemen van specifieke woordkeuzes, denk hierbij aan ‘tax relief’ en ‘the war on terror’. Onder deze kapstokbegrippen is het makkelijker om bepaalde maatregelen te rechtvaardigen of in eigen voordeel uit te leggen. Zo gebruikt Geert Wilders in Nederland bij het praten over immigranten vrijwel altijd over een ‘tsunami’ van ‘gelukzoekers’ begrippen die zouden suggereren dat er ongelooflijk hoge aantallen immigranten komen, die alleen voor economisch voordeel naar Nederland komen.

Nederlandse politiek

Over het algemeen is dit een tactiek die vooral door Wilders gebruikt wordt. Altijd gebruikt hij dezelfde frames wanneer hij praat over massa-immigratie. Het frame van ‘straatterroristen’ bijvoorbeeld die de gewone Nederlander het leven zuur maken kan zeer succesvol zijn. Wanneer Job Cohen dit begrip ook in de mond neemt, dan gaat hij mee in het frame van Wilders, waarmee hij onbewust toegeeft dat dit frame bestaat, oftewel dat straatterroristen daadwerkelijk een wezenlijk probleem in de samenleving vormen. Ook Pim Fortuyn was een meester in framing, in zijn campagne in 2002 wist hij zich af te zetten tegen de ‘elite in Den Haag’ en verafschuwde hij de ‘puinhopen van paars’. Zodra andere politici een dergelijk term overnemen ontstaat de suggestie dat paarse kabinetten garant staan voor ‘puinhopen’. Een bewering sterk gevormd wordt door emotie.

Een goed frame

Een belangrijk kenmerk van een sterk frame is dat het blijft hangen bij de mensen. Gaan tegenstanders mee in een frame dan hebben ze eigenlijk op de voorhand al verloren. In de Verenigde Staten is het framen een ware wetenschap geworden. Met de juiste frames kan de kiezer zo verleid worden om voornamelijk op gevoel en niet op ratio te stemmen. Aan de hand van verschillende hersenstudies worden deze methode steeds weer versterkt. In de campagne van Obama bijvoorbeeld speelden de democraten vooral in op de emotie van Amerikaanse trots.

Foto: picsfive – Fotolia

Gerelateerde artikelen:

, , , ,