Politiek en social media

Screenshot Facebookpagina Tweede KamerPolitieke partijen zetten tegenwoordig vol in op nieuwe media zoals Twitter en Youtube. De vraag is echter hoe de politici ook daadwerkelijk grote groepen kiezers gaan bereiken met sociale netwerken. Hiervoor moet iedere politicus wel doorhebben hoe deze nieuwe media het beste gebruikt kunnen worden. Het is belangrijk dat ze met de berichten die ze achterlaten ook daadwerkelijk mensen mobiliseren in plaats van vervelen met teveel of onbegrijpelijke informatie.

Standpunt overbrengen

Hoe brengen we een standpunt duidelijk over via social media? We zouden een politieke partij in dit geval best kunnen vergelijken met een merk dat we aan het grote publiek bekend willen maken. Een merk dat authentiek is en zich dus onderscheid van de rest. Dit is wat Obama ook gedaan heeft tijdens zijn campagne in de Verenigde Staten. Hij had een duidelijke boodschap die iedereen kan onthouden en heeft onthouden: ‘yes we can’. Via social media heeft hij deze boodschap weids verspreid en eigenlijk kon niemand hier omheen. De slogan werd zelfs opgepikt door een muzikant die er filmpje van maakte op youtube, zonder dat Obama hier zelf om gevraagd had.

Nederlandse politici

Nederlandse politici zijn inmiddels ook allang een aantal jaren aan het twitteren en youtuben geslagen. De verschillen tussen Obama’s tactiek en die van verschillende Nederlandse politici is echter vaak pijnlijk groot. Nederlandse politici brengen ons nog regelmatig op de hoogte van allerlei wissewasjes waarvan we eigenlijk niet echt iets willen weten, terwijl Obama heel gestructureerd bezig was zijn boodschap naar voren te brengen. Ook hebben Nederlandse politici er een handje van om elkaar onderuit te halen, terwijl veel belangrijker is om de eigen boodschap zo duidelijk mogelijk naar buiten te brengen en te zorgen dat de kiezer daar iets mee gaat doen. Ze moeten denken in een potentiële netwerk structuur van hun kiezers. Kiezers zullen activerende berichten sneller delen met de rest van hun netwerk dan persoonlijke wissewasjes.

Advies

De strategie moet daarom zijn dat politici de media gebruiken om hun kiezers te voorzien van argumenten voor hun standpunt. De social media vormen zo een verlengstuk van de gehele campagne. Bijvoorbeeld iedere morgen een punt uit het verkiezingprogramma delen via twitter, of een link naar een belangrijk artikel dat een standpunt ondersteund. Zo geeft een politicus zijn internet kiezer munitie om een standpunt via zijn netwerk te delen.

Screenshot: Facebook.com

Gerelateerde artikelen:

, , ,